بررسي و تشريح كامل رويكردها به خطاي عامل سازماني در سازمان

 

 

  • بررسي و تشريح كامل رويكردها به خطاي عامل سازماني در سازمان
    بررسي و تشريح كامل رويكردها به خطاي عامل سازماني در سازمان دسته: مديريت
    بازديد: 14 بار
    فرمت فايل: doc
    حجم فايل: 1924 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 71

    هدف از اين پايان نامه بررسي و تشريح كامل رويكردها به خطاي عامل انساني در سازمان مي باشد

    قيمت فايل فقط 33,000 تومان

    خريد

    دانلود پايان نامه مديريت

    چكيده  

    70 تا 80 درصد لااقل قسمتي از سوانح هواپيمايي به شكلي به اشتباه انساني مرتبط مي‌شود(Shappell, S.A. and Wiegmann, D.A. 1996). اما از آنجا كه در برسيهاي پس از سانحه معمولا به لايه هاي زيرين آن رويداد يا سانحه توجه نمي شود اغلب اين بخش مورد غفلت واقع مي شود. بطور كلي مي توان گفت در هر سانحه اي چهار لايه وجود دارد كه به ايسبرگ يا كوه يخ شناور در آب تشبيه مي شود كه بخش اعظم آن در زير آب واقع شده است و تنها بخش كوچكي از آن كه از زير آب بيرون آمده است قابل رويت است( شكل 2-13). تحقيقات نشان مي دهند كه از هر 1000 تا 4000 نقص پنهان در شرايط كار بين 100 تا 1000 رويداد ناشي مي شود.

    از ميان اين رويدادها تقريبا 30 تا 100 رويداد خطرناك گزار ش مي شوند. سرانجام از ميان اين رويدادهاي خطرناك بين يك تا پنج سانحه مرگبار يا منجر به جرح گزارش مي شود يعني به ازاي هر 600 رويداد يك سانحه مرگبار وجود خواهد داشت. اين تعداد سوانح همان قله كوه يخ هستند كه از آب بيرن زده است و مديران و كارشناسان اغلب بر اين قسمت از مديريت ايمني متمركزند(International Civil Aviation Organization, 1993: 15). با وجود كاهش قابل ملاحظه سوانح در طول نيم قرن گذشته، كاهش سوانح مرتبط با لايه هاي عميق تر يعني شرايط پنهان و اشتباه انساني همگام با  كاهش سوانح مرتبط با عوامل محيطي و فني گام بر نداشته است و اين به همان دليل توجه مديران بر بخشهاي مشهود سوانح است (Nagel,  1988، O'Hare and et.al, 1994، Shappell, and Wiegmann. 1996، Yacavone, D.W., 1993).

    در حقيقت انسان بعنوان عامل سوانح در هواپيمايي تجاري و نظامي نقش روبه جلوي مهمتري در مقايسه با تجهيز بيشتر هواپيماها كه آنها را قابل اطمينان‌تر ساخته است ايفا كرده است (Nagel,  1988). مثلا يافته‌ها نشان مي‌دهند كه درسال 1977 تعداد سوانح هوايي كه تنها به عامل فني يا محيطي مرتبط بوده‌اند تقريباً با تعداد سوانحي كه لااقل قسمتي به عامل انساني مرتبط بوده‌اند برابر بوده است. با اين حال در سال 1992 تعداد سوانح مرتبط به عامل فني يا محيطي تقريباً به صفر رسيده است اما سوانح مرتبط با اشتباه انساني تنها 50 درصد كاهش يافته است كه اين كاهش هم تا حدود به دليل ارتقاء توانايي‌هاي فني هواپيماها بوده است كه دخالت انسان را به حداقل رسانيده است (Wiegmann, Shappell and Fraser, 2002).

    دليل اين امر به زمينه‌هاي بررسي سوانح در نيم قرن گذشته برمي‌گردد. در سوانح مرتبط با نقص فني بررسي سوانح بر لاشه هواپيما و تكه‌هاي بجا مانده از آن متمركز است با آزمايش اين تكه‌ها در آزمايشگاههاي فني علت و چگونگي بروز نقص فني آشكار شده و اين ايرادات در هواپيماها مرتفع مي‌گردند. بعبارتي تكنيك‌ها و تحليل‌ها در اين نوع بررسي‌ها ريشه در علوم فيزيكي دارد. اين امر به محققان كمك مي‌كند كه نه تنها دريابند كه كدام قطعه معيوب بوده است بلكه به آنها براي يافتن اين پاسخ اين پرسش كه چرا اين سانحه رخ داده است نيز رهنمون مي‌سازد اين اطلاعات همگي در يك پايگاه داده جمع‌آوري مي‌شوند و براي جلوگيري از رويدادهاي مشابه مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

    اما برخلاف بررسيهاي مهندسي، بررسيها بر روي عملكرد انساني غيرفيزيكي و كيفي است و تحليلها نيز برخلاف تحليلهاي مهندسي كه مشخص و محدودند گسترده‌اند. مثلا فرسودگي يك قطعه هوايي كه باعث سانحه شده است را با فرسودگي يك خلبان كه بر اثر خستگي باعث سانحه شده را با هم مقايسه كنيد. در ديدگاه اول با استفاده از دستگاه‌هاي آزمايشگاهي ميكروسكوپي الكترونيكي و تكنولوژيهاي موجود ميتوان علت فرسايش قطعه را مشخص نمود و از تكرار آن جلوگيري كرد. اما در مورد فرسودگي خلبان عوامل بي شماري بايد مدنظر قرار گيرند نظير زمان سانحه، تاريخچه 72 ساعت قبل خلبان، زمان خوابيدن، كيفيت خواب، طول پرواز و غيره.

    نظير مورد بالا درباره خستگي خلبان مشخص نمودن ديگر عوامل انساني كه باعث سانحه شده اند دشوار است. در نتيجه تحقيقات و بررسيها در مورد عوامل انساني بطور سنتي دشوارتر از عامل فني يا محيطي است و به جاي تمركز براي پاسخ به «چرايي» بروز سانحه بر «چيستي» آن تمركز يافته است. در حقيقت بسياري از گزارشات سوانح مرتبط با عامل انساني واقعاً دلايل حادثه را بيان نمي‌كنند بلكه صرفاً شرحي از واقعه يا خطا و اشتباه را توصيف مي‌كنند (International Civil Aviation Organization, 1993: 32). پس اين روند نمي‌تواند به جلوگيري از سوانح مرتبط با عامل انساني كمك نمايد.

    كلمات كليدي:

    خطاي انساني

    ساختار سازماني 

    مقدمه

    خطاي انساني هم به عنوان يك عامل شناخته شده در بيشتر وقايع هواپيمايي ديده مي شود. اين خطا ها اغلب توسط افراد معمولي، سالم، صلاحيت دار، با تجربه، و كاملا مجهز به تجهيزات تجربه مي شوند. چندين روش براي مطالعه خطاهاي انساني وجود دارد. يك از اين روشها بررسي رفتارهاي فردي در سطوح مختلف است. از ميان مولفه هاي گوناگون رفتار فردي (مانند هوش، شخصيت، انگيزش، ارزشها و نگرشها، ادراك، احساسات، و يادگيري) استرس بعنوان مولفه اي تاثير گذار بر خطا هاي مرتبط با عامل انساني شناخته مي شود. اين تحقيق بر آن است تا تاثير منفي سطوح مختلف استرس (تنيدگي) را بر بروز خطاي عامل انساني مورد بررسي قرار دهد.  

    فهرست مطالب

    .خطاي عامل انساني

    .. مقدمه

    .. رويكردها به خطاي عامل انساني

    ... رويكرد شناختي

    ... رويكرد ارگونوميك يا سيستمي

    ... رويكرد رفتاري

    ... رويكرد طب هوايي

    ... رويكرد رواني اجتماعي

    ... رويكرد سازماني

    ... سيستم طبقه بندي و تحليل عوامل انساني

    .... مدل دلايل سانحه ريزن

    ..... مؤلفه‌هاي يك سيستم توليدي

    ..... نقص يك سيستم توليدي

    ..... نقاط قوت و محدوديتهاي مدل ريزن

    ..... تعريف حفره هاي موجود در پنير: سيستم طبقه‌بندي و تحليل عوامل انساني

    ...... اعمال غيرايمني اپراتورها

    ....... خطاها

    ........ خطاهاي تصميم‌گيري

    ........ خطاهاي اداركي

    ....... تخلفات روزمره

    ....... تخلفات استثنايي

    ...... پيش زمينه‌هاي اعمال غير ايمن

    ....... شرايط اپراتورها

    ....... حالتهاي ذهني ناسازگار

    ....... حالتهاي ناسازگار جسماني

    ....... محدوديتهاي ذهني و جسمي

    ....... عوامل پرسنلي

    ....... مديريت منابع تيمي

    ....... آمادگي شخص

    ....... عوامل محيطي

    ....... محيط تكنولوژيك

    ...... سرپرستي غير ايمن

    ....... سرپرستي ناكافي

    ....... برنامه‌ريزي نامناسب عمليات

    ....... ناتواني در اصلاح مشكل شناخته شده

    ....... تخلفات سرپرستي

    ...... تاثيرات سازماني

    ....... مديريت منابع

    ....... جو سازماني

    ....... فرايندهاي سازماني

    منابع فارسي

    منابع لاتين

    قيمت فايل فقط 33,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : بررسي و تشريح كامل رويكردها به خطاي عامل سازماني در سازمان , رابطه استرس و خطاي انساني , تاثير تنيدگي بر ارتكاب خطاي انساني , تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني , خطاي عامل انساني در سازمان , بررسي رويكردها به خطاي عامل انساني در سازمان , پايان نامه خطاي عامل انساني در سازمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.