شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات

 

 

  • شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات
    شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات دسته: دكترا
    بازديد: 26 بار
    فرمت فايل: docx
    حجم فايل: 612 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 144

    شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات رساله دكتري رشته علوم اقتصادي (PhD)

    قيمت فايل فقط 15,000 تومان

    خريد

    خلاصه:

    طي سالها بخش مخابرات به عنوان يك بخش داراي انحصار طبيعي قلمداد مي شده است، ولي طي سالهاي اخير با شروع آزادسازي وخصوصي سازي در كشورهاي مختلف موضوع ايجاد رقابت در بازار مخابرات نيز مورد توجه قرار گرفته است. اين موضوع در ايران نيز با همراه با آزادسازي صورت گرفته در بخش مورد اهميت بوده و تلاشهايي به منظور ايجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا اين رساله به دنبال آن است كه موضوع ايجاد رقابت در بازار مخابرات را از طريق بررسي وجود انحصار طبيعي در اين بازار تحقيق نمايد. به اين منظور با استفاده از  داده هاي شركتهاي زير مجموعه شركت مخابرات ايران(شامل 30 شركت استاني و شركت همراه اول و شركت زير ساخت) طي سالهاي 1382 تا 1387 اقدام به تخمين يك تابع هزينه ترانسلوگ شده است. تخمين از روش SUR با استفاده از دادهاي تجميعي (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذيري براي بررسي وجود انحصار طبيعي در بازار شده است. همچنين با استفاده از تابع هزينه تخمين زده شده برآوردي از صرفه هاي ناشي از مقياس و تنوع به دست آمده است و در پايان براي نشان دادن اهميت ميزان هزينه هاي اجتماعي انحصار در بازار مخابرات ايران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردي از هزينه اجتماعي انحصار شده است. نتايج آزمون در مورد جمع پذيري تابع هزينه نشان مي دهد كه تابع هزينه تخمين زده شده جمع پذيري ناحيه اي بوده و لذا داراي انحصار طبيعي بوده و رقابتي نمودن بازار باعث افزايش كارايي در آن نمي گردد همچنين نتايج نشان دهندة صرفه هاي ناشي از مقياس وتنوع بالا در بازار مخابرات ايران است. از سوي ديگر انحصار كنوني در بازار مخابرات ايران بر اساس برآورد صورت گرفته هزينه هاي رفاهي بالايي را ايجاد نموده است( از 45 تا 63 درصد فروش) كه نياز به مقررات گذاري از سوي دولت در اين بخش به شدت وجود دارد.

    خلاصه:طي سالها بخش مخابرات به عنوان يك بخش داراي انحصار طبيعي قلمداد مي شده است، ولي طي سالهاي اخير با شروع آزادسازي وخصوصي سازي در كشورهاي مختلف موضوع ايجاد رقابت در بازار مخابرات نيز مورد توجه قرار گرفته است. اين موضوع در ايران نيز با همراه با آزادسازي صورت گرفته در بخش مورد اهميت بوده و تلاشهايي به منظور ايجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا اين رساله به دنبال آن است كه موضوع ايجاد رقابت در بازار مخابرات را از طريق بررسي وجود انحصار طبيعي در اين بازار تحقيق نمايد. به اين منظور با استفاده از  داده هاي شركتهاي زير مجموعه شركت مخابرات ايران(شامل 30 شركت استاني و شركت همراه اول و شركت زير ساخت) طي سالهاي 1382 تا 1387 اقدام به تخمين يك تابع هزينه ترانسلوگ شده است. تخمين از روش SUR با استفاده از دادهاي تجميعي (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذيري براي بررسي وجود انحصار طبيعي در بازار شده است. همچنين با استفاده از تابع هزينه تخمين زده شده برآوردي از صرفه هاي ناشي از مقياس و تنوع به دست آمده است و در پايان براي نشان دادن اهميت ميزان هزينه هاي اجتماعي انحصار در بازار مخابرات ايران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردي از هزينه اجتماعي انحصار شده است. نتايج آزمون در مورد جمع پذيري تابع هزينه نشان مي دهد كه تابع هزينه تخمين زده شده جمع پذيري ناحيه اي بوده و لذا داراي انحصار طبيعي بوده و رقابتي نمودن بازار باعث افزايش كارايي در آن نمي گردد همچنين نتايج نشان دهندة صرفه هاي ناشي از مقياس وتنوع بالا در بازار مخابرات ايران است. از سوي ديگر انحصار كنوني در بازار مخابرات ايران بر اساس برآورد صورت گرفته هزينه هاي رفاهي بالايي را ايجاد نموده است( از 45 تا 63 درصد فروش) كه نياز به مقررات گذاري از سوي دولت در اين بخش به شدت وجود دارد.

    فهرست مطالب

    1. فصل اول

    1.1. مقدمه 7

    1.2. بيان مساله تحقيق 8

    1.3. ضرورت انجام تحقيق 9

    1.4. اهداف ، سوألات و فرضيه هاي تحقيق 10

    1.5. روش شناسي تحقيق 11

    1.5.1. روش تحقيق 11

    1.5.2. روش جمع آوري اطلاعات 12

    1.5.3. روش‌ و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها 12

    1.6. واژه هاي كليدي 12

    1.7. چشم انداز تحقيق 13

    1.8. محدويت تحقيق 14

    2. فصل دوم 14

    2.1. مقدمه 15

    2.2. بازار و شكست آن 15

    2.2.1. انواع شكست بازار 16

    2.2.2. نظريه‌هايي در مورد شكست بازار 17

    2.3. بازار و انحصار در آن 20

    2.3.1. انحصار 20

    2.3.2. علل انحصار 21

    2.3.3. انحصار طبيعي 23

    2.4. بازار و ويژگيهاي آن 28

    2.4.1. ساختار بازار 28

    2.4.2. رفتار بنگاه ها در بازار 34

    2.4.3. عملكرد بازار 34

    2.5. شناسايي ساختار بازار 35

    2.5.1. تئوري تابع توليد 36

    2.5.2. تئوري تابع هزينه 44

    2.5.3. تغييرات تكنولوژيك 54

    2.5.4. تابع هزينه پويا 58

    2.5.5. ارزيابي تابع هزينه 59

    2.6. شناسايي عملكرد بازار 66

    2.6.1. انحصار در بازار 66

    2.6.2. هزينه اجتماعي انحصار 67

    2.6.3. روش هاي اندازه گيري هزينه اجتماعي انحصار 70

    3. فصل سوم 81

    3.1. مقدمه 81

    3.2. مروري برمطالعات تجربي موضوع تحقيق 82

    3.2.1. مطالعات مربوط به انحصار طبيعي در بخش مخابرات 82

    3.2.2. مطالعات تجربي هزينه هاي اجتماعي انحصار 95

    3.3. وضعيت مخابرات و ارتباطات در ايران 98

    3.3.1. پيشينه مخابرات در ايران 98

    3.3.2. بازار مخابرات ايران 99

    3.3.3. جايگاه بين المللي مخابرات ايران 101

    4. فصل چهارم 103

    4.1. مقدمه 104

    4.2. تحليل هزينة شركت مخابرات ايران 104

    4.3. داده هاي پژوهش 107

    4.3.1. هزينة كل 107

    4.3.2. ستاده 109

    4.3.3. قيمت نيروي كار 110

    4.3.4. قيمت سرمايه 111

    4.3.5. قيمت ساير نهادها 111

    4.3.6. شاخص تكنولوژي 111

    4.4. تصريح مدل 111

    4.5. فرآيند تخمين 113

    4.6. نتايج تخمين 114

    4.6.1. محاسبه كشش هاي جانشيني و قيمتي 118

    4.7. آزمون هاي تابع هزينه 119

    4.7.1. آزمون عدم اشتراك 119

    4.7.2. آزمون تجانس (هموتتيك بودن تابع هزينه) 120

    4.7.3. آزمون انحصار طبيعي 121

    4.7.4. آزمون صرفه‌هاي ناشي از مقياس 123

    4.7.5. آزمون صرفه هاي ناشي از تنوع 126

    4.8. محاسبه هزينه هاي رفاهي ناشي از انحصار 128

    4.8.1. محاسبه و تفسير هزينه هاي رفاهي 131

    4.9. يافته هاي تحقيق 134

    5. فصل پنجم 135

    5.1. جمع بندي ومروري بر يافته هاي تحقيق 136

    5.2. تفسير نتايج 137

    5.3. ملاحظات راجع به تفسير نتايج 138

    5.4. ارائه پيشنهادهاي سياستي 139

    6. فهرست منابع 140

    6.1. فارسي 140

    6.2. لاتين 142

    قيمت فايل فقط 15,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات , شناسايي الگوي بازار , تخمين , هزينه , تخمين , مخابرات , رساله دكترا , رساله دكتري رشته علوم اقتصادي , شناسايي الگوي بازار و تخمين هزينه اجتماعي انحصار در بخش مخابرات , ساختار بازار , بازار انحصاري , تئوري تابع توليد , تحليل هزينة شركت مخابرات ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.